måndag 18 maj 2015

Mirakel under rätt förutsättningar

I torsdags gjorde vi äggplock.

Den 16de maj påbörjade jag för första gången sprayandet. Oavsett vad många säger så tyckte jag att det långa protokollet tog jätte lång tid. Jag sprayade i två veckor, började sen spruta den 30de maj. På fösta VUL hittade de endast fem blåsor… På andra VUL såg det bättre ut, runt 15 potentiella.
Sen fick jag vara sprutfri några dagar..

Jag hade så mycket förhoppningar. Vi gjorde så mycket annorlunda denna gången. Långa protokollet, ny ägglossningsspruta och för första gången ICSI. Det måste ju bara gå bra nu.

Nu var det dags för äggplock. Åtta ägg fick dem ut. Endast 3 var mogna! Sämsta äggplock så här långt....

Två blev befruktade via microinjektion. Jag gick som på nålar. Lördagen var det dags för återföring. Jag är ”bara” 33 år och de valde att sätta tillbaka båda två. Bara det säger att det inte var några toppenresultat. En var lite bättre än den andra sa han, men den bättre var inte jätte bra. Han gav mig 25-30% chans att lyckas denna gången.

Jag tror på mirakel. Jag har ett livslevande hemma, världens finaste tvååring som blev till nästan helt naturligt…  Men jag tror på mirakel under rätt förutsättningar. Jag har inga bra förutsättningar nu. Jag känner efter i hela kroppen och kan inte hitta minsta lilla tro på att det går vägen den här gången. Eller någonsin….

Jag är uttömd på hopp och energi och kämparglöd. Jag känner mig för närvarande bitter och rädd för framtiden. Så arg och ledsen för att så lite i mitt liv har gått som jag ville.

Torsdagen ett uselt äggplock. Fredagen somnade min finaste hund in i mitt knä. Lördagen återföring av två skruttiga ägg…. Jag kan inte riktigt hitta rätt ord, men jag kan säga att det inte var min bästa helg. 

3 kommentarer:

  1. Jag är ledsen för att du är så ledsen. Jag vet hur smärtsamt det är att förlora en hund som är precis som en familjemedlem. Jag har varit där och känner igen mig även i mycket du beskriver om dina känslor kring ivf. Jag hoppas och önskar så väl att trots allt kommer ett av äggen fäste sig och leda till ett barn. Det kan hända mirakel även när förutsättningarna inte är helt 100% optimala. Därför kallas det för mirakel :-).
    Stora kramar

    SvaraRadera
  2. Det är absolut inte kört och precis som Tonci skriver så kallas de mirakel av anledning. Min läkare säger att det kan ha positiv effekt på det embryot som är lite starkare embryot som kan få lite skjuts av det sämre. Jag håller tummar och tår för er och tänker på dig extra mycket! Stor kram Helena

    SvaraRadera
  3. Håller tummarna för er! Jag tänker också att det sker mirakel. Och embryon behöver ju inte vara perfekta. Vi fick vårt "statistiskt" bästa embryo tillbaka den gången jag fick missfall. Kram!

    SvaraRadera